!!!OBS!!! Byter till wordpress

Här fortsätter bloggen: skitenlevererar.wordpress.com

Fiskeguiden vid Slussen

190511

Idag var ju dagen från igår som lovade tidigt morgonfiske med mete intill båten!

Det som däremot inte riktigt stämmer var att Nisse fegade ur, han kännde på sig att det bara skulle komma upp en massa krokodiler i båten som han skulle drömma mardrömmar om. Nejdå, så feg är han inte, problemet var att det både skulle regna och blåsa 05.00 då turen var planerad att starta, sedan så börjar han jobba 09.00 och Grycken ligger ju som sagt en bit utanför stan, tror den stackarn var så fiskesugen att han inte tänkte på konsekvenserna förens innan läggdags då han kom på hur jobbigt det skulle bli att gå upp så tidigt i regnet.

Denna sympatiske pojke verkade få tokdåligt samvete då jag hade metat betesfisk i regnet(vilket jag bara tyckte var roligt), så han erbjöd mig att låna hans båt med motor och hela kittet, jag avböjde att ta med elmotorn då jag hade något som var så mycket hetare...

Nämligen denna, That's whatsup!

Skiten och jag skulle ta en runda tillsammans, det hade gått 2 år sedan vi sist tog en heldag på tumanhand.

Jag, Skiten och några löjor/mörtar kom ut på Grycken kring kl 10.15 på morgonen, jag började med kyrkviken, här finns inte ens något att säga, eller jo, ett uttryck passar; STENDÖTT.

Vädret bjöd på måttliga vindar från väst som mätte hastigheten 6 m/s och tack vare solen, som inte skymmdes av allt för många moln, så klarade jag mig från ruggig kyla.

Jag bestämde mig för att mata Skiten med ännu ett tändstift vilket fungerade, iväg flög jag mot sundet "flaskhalsen" som ni kan läsa om i inlägget från i söndags. Jag körde med Zalten som går lagomt djupt genom hela Gryckens grunda parti, väl framme vid Flaskhalsen så trollade jag bara förbi eftersom jag såg en annan fin vik där vinden bara tryckte in karp av alla möjliga slag, som förmodligen skulle locka till sig en och annan fet.

När jag hade tagit mig till viken... Nej nu ska jag inte fylla hela inlägget med en massa tjafs om små gäddor, bensintrattar som flög i vattnet, avbrutet roder, soppatorsk, bottennapp, tappad fisk...

Nejnej men ni kan väl gissa hur den turen slutade när jag kom i land ungefär 14.00...

1 gädda à 1 kg, nada más.

Som tur var väntade ett kort och chill fiskepass i Slussen med Nisse på eftermiddagen. kl 17.00 var vi båda där och vi började meta med deg efter småfisk, det var kastmete på menyn!

Mina vänner från Iran kom på besök även idag och ville prova samma metod som jag hade visat dagen innan, nämligen angling med småfisk. Med en brödklump stor som en pingisboll försökte han först dra lite löjja, självklart slutade den som buffémåltid för ca 52 löjjor, det visade sig att mannen fortfarande hade sin fiskeoskuld i behåll, han hade aldrig någonsin fångat en fisk förut trots han säkert är omkring 25-30 bast, så jag fick visa hur det skulle gå till! Sen när jag & Nils ville byta spot till ovanför bron där Tisken angränsar till Runn, så bestämde sig iranien att stanna kvar på jakt efter sin livs första fisk. Väl vid bron så lade vi ut kastmetena och började vänta., dock hände ingenting. Men efter en stund så dök "Majoud" som han hette upp igen och räckte mig en pappmugg med lock från Max hamburgare, "I did it" sa han när jag höll i muggen och tog av locket, DÄR I LÅG EN LÖJA; GRATTIS!

Han satte löjjan på en 3krok och började härja -  detta utan resultat då pga av sin rulle inte kunde kasta ut dit gäddorna står, det var alltså något skumt trassel...

För mig så vart det 1 härlig gädda på flötmetet och en gädda på Jerkbait, Buster 12 cm Firebird Leverera.

Jag kom fram till att det finns fan inget mycket mer spännande än att se flötet på sitt kastmetspö sugas ner under ytan, vänta 10 sekunder på att få göra mothugg; under de 10 sekundrarna är det många tankar som flyger förbi, så många tankar att jag skulle kunna skriva en bok om det...

Jag måste dock hejda mig från att skriva en bok om det och istället publicera en bild på mig och dagens finaste gädda i Slussen, inget att hurra över men iallifall!

Mobilkameran levererar, kan dock inte vänta på min egna, riktiga kamera... Gäddis kring 1,5 kg.

Stormen kom och Majoud fick inte styra upp någon gädda idag, han fick iaf en löjja, han kallar mig "Teacher" vilket är rätt kul, ska bli riktigt roligt att få vara med när han tar sin livs första gädda.

Deg-Mete i Slussen!

180511

Idag har jag inte gjort något direkt speciellt, latat mig hemma och haft tråkigt, skickat in mitt CV i hopp om att lyckas få jobb, det börjar bli lite torrt i kassan men jag klarar mig än så länge. Dock så har jag fått planer på att utföra följande inhandlingar: Köpa en båt, en ny och fin handgjord Ambassadeur, ekolod, sportfiske-godkänd våg, CWC kit och en hel del färger och annat nödvändigt som behövs när man ska tillverka sina egna drag.

Jag som alltid har gillat att måla Warhammer när jag var liten skulle nog fullkomligt ÄLSKA att få måla/lacka mina egna drag i alla möjliga färgkombinationer, så just nu när jag inte äger några färger har jag ett ypperligt tillfälle att börja tillverka kroppar för mina eventuella framtida beten, något att börja knussla på imorgon om jag orkar, and that's one big if

Hursomhelst så kom Nisse förbi med den geniala planen att köra ett morgonpass från 05.00 till strax över 08.00 innan han börjar jobba, hittils denna vår så har vi bara fiskat under dagtid/kvällstid, då gäddor tenderar att hugga som bäst på morgonen/kvällen så ska det bli riktigt spännande att se hur det slutar.

Nisse berättade även om en till genial plan. När man jerkfiskar så drar man ofta till sig uppmärksamhet från flera håll under ytan, dock så brukar man inte alltid lyckas förföra gäddorna hela vägen så att det slutar med hugg, klart man som gädda blir misstänksam när det kommer en skramlande plastfisk i neonfärger...

Så för att få slut på detta velande från den undre världen så skulle vi helt enkelt rigga ett spinnmetespö alldeles intill båten med en mört på kroken, så om vi misslyckas med att charma gammelgäddan till attack, så får en livs levande mört göra det.

Med detta i åtanke begav jag mig till Slussen med lite hemproducerad mjöl-deg och började meta. Jag har mete i blodet så på första kontakten så drog jag upp en löja, sedan fick jag en mört i lämpad storlek för angling, jag hade med mig kastmetet och krokade på mörten på tacklet som freppan köpte en gång i tiden.

Sedan lät jag mörten panika omkring ute på djupet medans jag plockade in löja efter löja och någon enstaka fin mört.

Detta fortsatte i kanske 30 minuter sedan kom ett par från Iran med sitt 20 meter långa haspelspö med nylonlina, de började prata engelska med mig och jag fick helt enkelt guida dem lite om hur man fiskar gädda i Slussen.

Medans jag pekade ut diverse hotspots så stack flötet på kastmetet iväg under ytan och stannade där, härligt!

Jag väntade i 10 sekunder sen drog jag på ett brutalt mothugg och nu satt en gädda på kroken, den lilla gäddan på strax 1 kg bjöd på en relativt härlig kamp men till slut fick jag visa honom för Iranierna som aldrig hade sett en gädda förut!

Någon bild orkade jag inte ta av den men jag ska bjuda på något annat gott istället.

Catch and release, oerhört viktigt, speciellt om gäddan är över iaf 3 kg.
ass

På tal om C&R så stod det några fula pubertala ungar och skrek med sina äckliga målbrottsstämmor när de fick gädda lite längre bort, 3-4 gäddor håvade de in i storlekarna 1-2 kg, de mördade varenda en, trots att de tog gäddan ur Tisken som har blivit nominerad som en av sveriges giftigaste sjöar. Ville gå och ge dem en rejäl utskällning, jag hade stått på deras ställe tidigare och dragit över 10 gäddor i år, släppt i varenda en, de hade förmodligen inte fått en enda gädda om det inte vore för att jag och mina vänner släppte i fisken, och nu bara mördar de den.

Jävla KLÅPARE !!!

Hursomhelst gick jag hem med ca 20 löjjor och 3 mörtar, hoppas dom levererar imorgon!

• 34 Gäddor

• 1,62 Kg Medelvikt/gädda

1. Original BusterJerk "Skitmört" -  12 Gäddor
  2. BabyBuster "Skitmört" - 9 Gäddor, 1 Abbore (R.I.P)
  3. BusterJerk 12 Cm "Firebird" - 8 Gäddor (4 fångade av Mr.Blomberg)
  4. Zalt Grön 19 Cm flytande -  3 Gäddor
  5. BabyBuster "Willie" - 2 Gäddor
  6. Salmo Pop "Silver Metallic Shiner" - 2 Gäddor
  7. Abu Reflex 7g - 1 Bäckröding
  8. Wolfcreek BusterJerk "Sunshine" - 1 Gädda
  9. Salmo Slider "Real Sunfish" Sjunkande - 1 Gädda

Beavers 'n Pikes (bilder kommer)

Idag så skulle jag och Flugmästare Freppan åka till stångtjärn för att fiska lite inplanterad ädelfisk till våra föräldrar så de har något att slänga på grillen under fredagkvällen.

Påvägen till tjärnen som heter Stångtjärn fick vi för oss att dra ner till Slussen istället, anledningen var simpel, det kostar inte 60 kroner för fiskekort vid slussen.

Jag som endast hade med mig ett 15 grams spinnspö och ett flugspö fick helt enkelt köra med Salmo pop och Babybuster, Freppus som inte äger några stekiga drag fick efter många om och men låna min Buster 12 CM "Firebird".

Klockan dingade 20.15 och fisket började, vi började prova om popper levererade nånting men min teori var att det var alldeles för mörkt ute för att det skulle kunna leverera, för leverans var det ont om. Som sagt svingade vi på varsin lite mindre Busterjerk för att se om det gick att charma lite snipor ovanför själva Slussen, dvs. i Tisken.

Jag drog en 3-4 kast sedan small det på en fin gädda strax över kilot på min babybuster, denna gädda hamnade på operationsbordet då han var lite väl glupsk, jag kämpade länge med att ta ut draget, fick ge gäddan lite syre emellanåt men tillslut så drog jag ut draget bakvägen, alltså ut genom gälarna, vilken succé för gäddan som fick leva vidare!

Medans jag pulade med gäddan kom det en Bäver, av alla varelser, och började äta på en buske 10 meter bort, bävern softade stenhårt och Freppan drog upp 2 snipor i storleken 600-800g, allt detta medans jag opererade ut ett drag ur en gädda. När freppan krokade lös sin andra gädda så simmade bävern över till oss för att spana in fångsten, dock tyckte han inte riktigt att vi hade dragit några gammelgäddor direkt, så han simmade snabbt tillbaka för att återigen tugga buske.

Nu kunde man se en Tjompe & Anton ställa sig på andra sidan vattendraget och började härja med spinnare & vassdrag, vi tog oss ett snack med dem för att se hur det hade gått dock hade de hållit nollan än så länge.

Vi lät dem ha hotspottet för dem själva genom att gå till nästa hotspot, den fasansfyllda udden där folk har dragit gäddor på 12 kg!

Vi kastade av udden på ungefär 25 minuter utan att något annat än att Mr.Bäver kom och hälsade på oss även där, Bävern dissade och började simma utåt Främby udde så vi gick raka vägen tillbaka till slussenbron för att se om det fortfarande var gäddor på G där.

Väl där så kastade vi vilt med samma drag, jag körde med Willie och Freppan med 12 cm Firebird, Freppan drog fort en gädda kring kilot, Freppan tycktes verkligen ha hittat det hetaste stället för dagen då han kastade på excakt samma punkt om och om igen, på nästan varje kast hade han kontakt, tillslut fick han dagens sista fisk som var en riktigt avlång och fin gädda på kring 2 kg!

Freppan är lite blyg när det kommer till närkontakt med gäddor, så jag fick helt enkelt posa med den.

4-1 i dagens gäddliga, Freppan vann med hästlängder, försöker intyga mig själv om att det endast var för att han hade en giftigare färg på sin buster, men ack, det förändrar inte det faktum att jag fick däng!

Nu har jag inget mer att berätta om dagen förutom att jag FAKTISKT 125% säkert såg en livs levande Regnbåge alldeles under slussenbron vid landkanten, nu har jag fångat bäckröding i Faluån och sett Regnbåge i Tisken, Falu reningsverk ser ut att sköta sitt jobb rätt bra faktiskt! hehe
Peace

Optimal eftermiddag på Varpan!

Tjabba!
Idag när jag som vanligt var ute och traskade med hundarna i skogen så skickade Anton SmS och var peppad på lite fiske, Anton som har båt i Varpan bjöd helt enkelt ut mig och sin elmotor på en tur! Superb!
Klockan var 15.15 och vi kom ut på sjön, vädret var väldigt växlande, det var svaga/måttliga sydliga vindar och moln fanns överallt på himlen, allt från små harmlösa tussmoln till tunga regnmoln, ca 12 plusgrader, vi började lite smått med jerking i strömmen där Grycken rinner ut i Varpan.

Där hände det tyvärr ingenting så vi la upp en battleplan, vad som skulle ske var lite trolling ut mot ett grund där det i vanliga fall brukar vara hett kräftfiske/aborrmete på sommaren, och där det finns smått finns det alltid gott för en gädda.

Vi trollade i ca 10 minuter tills första kontakten, det small på rätt hårt i mitt spö och det började rycka hetsigt, det kändes som en pigg liten gädda så jag började veva, halvvägs inne så ryckte det till lite hårdare och gäddan drog ut någon meter lina, sånt är härligt då det oftast bara brukar vara att hala in fisken utan bekymmer, iallifall de mindre exemplaren!

Första fina trollinggäddan i år! 4kg... Yeahuh! Av Zalt 19 CM Grön...

Efter att denna hade fått simma tillbaka i sitt rätta element så bestämde vi oss för att dra ett Tactical Move likt mig och Nisse, det movet går alltså ut på att stanna till och jerka där man fick gädda på trolling.

Denna gång fick vi inget resultat på TM, så vi bestämde oss helt enkelt för att trolla vidare mot våran destination. Anton körde på lite för djupt och fick bottennapp i sten och råkade tråkigt nog slita av linan, det var en väldigt kär NilsMaster som han tappade, då draget flöt så bestämde vi oss för att invänta att draget ev. skulle flyta upp, så jag passade på att dra några kast med min Busterjerk under tiden.

På mitt 3e kast kände jag ett minst sagt mystiskt hugg, jag tog det riktigt lugnt och fint innan jag knyckte till i spöt igen, då under andra knycket small det!

I några minuter tampades jag med gäddan som  endast ville ner på botten för att festa loss på den skitiga mörten som den hade hittat, som vanligt förlorade gäddan striden och upp i båten flög en gädda på 3.8 kg!

Gäddan var riktigt glupsk, efter att ha svalt Buster helt så hamnade hon på operationsbordet i säkert 10 minuter, blodet sprutade men efter ca 15 minuter lyckades jag få liv i henne så hon kunde simma tillbaka och växa på sig! Vem vet, hon kanske levererar mitt livs PB senare i livet!

Anton höll stadigt nollan men sket i fisket och letade glupskt vidare efter sitt drag, vilket är förståerligt. Han bestämde sig för att åka ca 30 meter bortåt för att kolla om han kunde se draget, jag drog ett långt kast bakom båten för att trolla min Skitmört under tiden. Efter ca 30 sekunder small det ännu en gång, första kastet efter att ha lekt doktor i 15 minuter, den här ville inte heller ge sig utan kamp så hon pressade ännu hårdare mot botten än den förra gäddan, tankarna om ett nytt PB började flöda, dock så kom en väldigt snarlik pjäs upp ur vattnet!

Strax över 4 kg, en pigg och vacker vårgädda!

Efter att ha sett denna simma tillbaka så fick Anton gäddfeber, jag hade dragit 3 fina bitar på mindre än 2 timmar och han stod fortfarande fisklös, vi började fiska av en riktigt stor och stenig vik i hopp om lite bamsegädda!

Anton drog på en 12 cm Buster och började lassa på riktigt långa och fina kast, och just när han fick till sitt absolut bästa kast så högg det nästintill direkt!

Riktigt fin på 2.2 Kg, sådärja, Anton slapp bli fisklös!

Efter detta så fortsatte vi att jerka av den enorma viken utan resultat, dock fick vi se ett rejält monstervak, ett sådant man inte får se alla dagar i veckan.

Nu var klockan ca 17.15 och vi fortsatte att trolla, nu skulle vi prova trolla runt en medelstor ö, ön angränsar till sjöns stora öppna djup, målet var att kolla om det var nån fisk hemma runt om den, och ifall någon var hemma så skulle vi börja jerka där vi fick den. På vägen ut fick jag en 1kilosgädda,  halvvägs runt tappade Anton något lite finare och slutligen, väl runt hela ön fick Anton en gädda på 1kg.

Sedan vart det inge mer fisk, vi popprade och hade oss i olika vikar för att sedan trolla hemmåt, men som sagt, utan resultat!
Vi kom i land ca 19.30, en minst sagt lyckad fisketur som tog ens krafter helt och hållet, jag är helt jäkla slut nu!

• 32 Gäddor

8. Salmo Slider "Real Sunfish" Sjunkande - 1 Gädda
  9. BabyBuster "Willie" - 1 Gädda

Sönderfiskad!

En tidig lördag morgon så ringer Nisse som av någon anledning är inne i stan, Nisse är väldigt fiskesugen då det hade gått rätt hett till kvällen innan.

Jag tvekade inte på att dra och fiska inom 45 minuter fast jag var helt nyvaken!

Klockan 11 kom vi ut på sjön Grycken och det var svaga sydliga vindar, molnigt och ganska så ruggigt ute.

Vi påbörjar en rutinmässig avbetning utav kyrkviken och i ett tidigt skede så förlorade min julklapps Salmo Slider oskulden till en ganska vacker gädda kring 1 kg.

Lite längre in i kyrkviken så drabbas nisse utav poppersug, och sliter fram en rapala med propeller som väldigt kvickt plaskade in en 500-700 grammare.

45 minuter hade passerat och vi hade redan dragit en varsin gädda, en betryggande start på dagen!

Senare längre in i kyrkviken började även Nisse jerka på som vanligt i hopp om att styra upp någon fin best, jag hade nu bytt till Skitmörten och härjade vilt längst in i kyrkvikens dunkla vatten.

Plötsligt fick jag bottennapp trodde jag, så vi styrde båten mot linan för att rädda Skitmörten, jag slet och slet och slet tillslut kom det upp en gädda kring kilot istället för 1 kg sjögräs, gäddan pilade fort ner till botten igen men jag slet upp honom igen, då såg vi till vår fasa att det här inte var en vanlig gädda, utan det var en ZOMBIEGÄDDA!

Jag tog upp den i båten för avkrokning, jag var livrädd för att bli biten då detta garanterat var en Zombie, den var helt likblek, såg ut att ha exem och sår över hela kroppen, sedan hade den ett enormt sår på huvudet som en brun äcklig sörja sipprade ur och kladdade av sig på båtens skrov.

Vi kastade tillbaka Zombien så fort som möjligt och ville inte ta något som helst bildbevis.

Lite senare kring klockan 1 så fick vi kramp i armarna och började poppra i en vik nära kyrkviken på 1 meters djup, detta var riktigt roligt då vi hade enormt mycket kontakt med livet under ytan, totalt resulterade det i 4 gäddor under kilot på endast någon timme, dock hade vi kontakt med så många fler!

Vi bestämde oss därefter att dra på jakt efter storgäddan igen, vi drog på våra Zalt 19cm och började trolla bort från kyrkviken och mot hotspottet - "flaskhalsen", sundet, där alla gamla bestar brukar fastna, som Nisse säger. Det var ca 1 km dit och på vägen så vart vi båda riktigt trötta och det var riktigt segt fiske, vi stannade till vid ett grund som ligger mitt i sjön, ungefär halvvägs till Flaskhalsen, där jag drog en gädda kring kilot på Skitmörten, sedan puttrade vi vidare och när solen tittade fram så fick Nisse äntligen napp på sin Zalt.

En fin trollinggädda på 3kg...

I samband med detta så fick vi genast mycket energi och bestämde oss för att ställa klockan på 10 minuter och jerka av området där gäddan högg. Det visade sig att vara ett väl godkänt Tactical Move, bara efter några få kast med min Skitmört så "smacka de i backen".

Jag halade in vad som nu satt på kroken, det känndes tungt och tillslut kunde vi se vad det var för storlek på fisken och jag fick läge att hova fisken.

En fin gädda på strax över 3kg, lite smått sårad och sliten efter leken dock....

Vi fortsatte ett tag till på det nyligen funna hotstpottet, inget hände så vi åkte nu den sista biten ut mot Flaskhalsen.

Vi började med att trolla runt på djupet bortom sundet för att se om det var någon hemma, dock svarade ingen så vi började jerka av själva grundet i mitten utav sundet. Inte ett tecken på liv där heller, så vi bestämde oss för att ge oss av mot kyrkviken en sista gång, på vägen dit popprade vi lite i en fin vik, popprandet bjöd på kontakt utan fångst, det var fint väder så det nöjde vi oss med.

Sedan så betade vi av kyrkviken en sista gång utan resultat och kom iland ca 18.30 totalt mörbultade utav fisket, fyfan vad kramp i handleden jag hade av allt jerkande.

Sedan vart det slussen, bärs och lite popper som endast bjöd Mr.Zebbe på en riktigt fin 2kilos som han gärna får skicka in bild på :P

• 28 Gäddor

8. BabyBuster "Willie" - 1 Gädda
  9. Zalt Grön 19 Cm flytande -  1 Gädda

Esox ballar ur!

Idag försökte jag pilla isär min Amba men tydligen hade de satarna på Abu limmat ihop rullen så jag kunde inte riktigt få av vevgaveln för lite fettning, superkeff!

Jag var nära på att få ryck och verkligen ta sönder rullen på riktigt, men då hade jag stått utan rulle och utan pengar till en ny och det hade inte varit superkefft, utan dunderkefft, som tur var kunde jag kontrollera ilskan och skruvarna åkte på plats igen och efter att ha samlat mig ringde jag Vestlis för att kolla om de kunde kika på den...

Jag tog pappas gamla pendlarbil och begav mig, Nisse som hade drag-feber fick hänga på för att shoppa loss lite.

Efter det så vart det en tur på sjön Grycken, idag ville Nils verkligen bevisa för mig att Grycken, det är en het sjö och "kyrkviken" som han alltid babblar om faktiskt är ett riktigt hotspot där det faktiskt finns en del fina bitar som ligger och lurar på karpsläktet, tjae, vi får väl se då...

Klockan vart 18.45 och nu såg vi Anton komma springandes med UL spöt i högsta hugg, kom igen Anton, det är inga grodyngel vi ska fånga idag, tänkte jag... Aja, tur att Anton även hade tagit med sig ett lite tuffare spö för lite tuffare fisk iaf.

Hursomhelst så skulle detta bli sista gången man fick se Anton utan jerkspö iaf, att ha med sig ett jerkspö in i kyrkoviken när gäddan lekt färdigt, det mina vänner, det är A och O det!

Anton visade några heta drag som han lyckats komma över riktigt billigt på rättviks marknad medans Nisse la i backen för att komma ut ur den trånga och svettiga lilla viken, och äntligen var vi ute på sjön. Välute på Sjön så upptäckte Nisse att det var något sorts trassel med hans rulle så han bestämde sig för att dra på en nyligen inhandlad bellybuster, han la i ettan och började köra bortåt mot kyrkoviken och la ut bustern som skulle få hjälpa honom att lösa trasslet genom att helt enkelt spola ut lina, sedan hämta in draget så linan skulle lägga sig fint på rullen igen...

När trasslet var löst och han börjar hämta hem bustern så hugger det redan, utan att han ens gjorde några rörelser, jag kunnde redan känna hur lyckan rusade genom pannbenet på mig då en i laget redan hade fått napp innan jag själv ens hade valt drag, dock lostnade fisken och jag suckade inombords. Nisse som säkert var mer besviken än mig fortsatte veva, och då så small det igen, jag frågade ivrigt om det var något fint, Nisse var lite osäker men han konstaterade att det inte var någon snipa iaf, jag visste att Nisse inte ännu hade dragit någon större fisk på sitt styva spö så jag hade all tro i världen om att det faktiskt kunde vara en fin gädda, efter någon minut bekräftade Nisse att det var storlek på fisken, YEAY!!!

Han halade in odjuret och jag efter 1 veckas nötande i slussen med en medelvikt på 800 gram, fick jag äntligen se en vacker gädda!

Här är en bild på en gädda som är långt ifrån att vara en trofé men som ändå förgyller en fiskedag, 4kg, grattis!

Efter fångsten så gick stämningen i båten från 4/10 till 8/10 på en gång och alla började våldsamt härja med sina drag i kyrkviken, efter ca 10 minuter så small det på min BusterJerk Skitmört, en stackars gädda på 1 Kg halade jag in utan bekymmer, inget att hurra för men ändå en stämningshöjjare!

10 Minuter till passerar förbi medans vi svingar spöna, just då var vi vid det stället där jag förra söndagen drog en fin gädda på 3 kg, jag fäste blicken excakt där jag kastade när jag fick den gäddan, laddade och svingade mitt spö, jag såg hur skitmörten flög genom luften som en missil och slog ner på excakt samma punkt, jag hann knappt dra mitt första knyck innan jag såg hur våldsamt ett odjur började plaska och härja vid ytan, jag gör ett lika våldsamt mothugg och nu hade även jag något stort satyg på kroken kännde jag, det var en kamp som inte liknade någon annan kamp jag varit med om i år hittils, jag som nu var van med riktigt trötta gäddor på 1 kg började rutinveva, gäddan insåg att det var blodigt allvar redan långt ute till sjöss och började bara dra och dra och dradradra, en riktigt jävla nice kamp vart det, efter några minuter kunde vi äntligen se gäddan som var excakt lika stor som den förra, jag trodde den skulle varit större då kampen var makalös, även i båten fick vi hålla på några minuter innan vi fick väga och fota henne, så jag kunde egentligen tröttat ut henne ett tag till i vattnet men vi fick ett så bra läge att hova'na.

En extremt sprallig gädda på 4kg, kämpade på mer än Gäddkungens Trofé!

Sedan så jerkade vi vilt i 10 minuter till sedan så till min stora förvåning small det på en fisk igen, på Skitmörten, väldigt tidigt i kampen så kunde jag se gäddan som bokstavligen hade slukak hela min Skitmört, jag såg bara de röga ögonen och tafsen sticka ut ur gapet, det tråkiga var att vi tidigt kunde se att gäddan inte var något monster men ändå en fin pjäs, typ som löparen i shack skulle jag vilja säga, för löpte, det gjorde den! Fram och tillbaka tragglade jag i ett par minuter som känndes som en evighet då tankarna flödade, den här rackarn kämpade på hårdare än den förra jag fick men tillslut så gick jag som segrare ur fighten.

Endast 3,6 kg men kämpade mycket hårdare än min höstgädda på 6,5, helt otroligt vilken energi den hade...

När vi hade fått upp gäddan i båten så började jag fundera på hur en fight med en 10+ skulle se ut en sån här dag då dessa gäddor som inte ens var över 5 kg, känndes som ett levande bottennapp, denna tanke motiverade mig starkt till att fortsätta fiska och fiskesuget hade aldrig varit så stort som nu, jag nojjade tillochmed när jag sköljde av mina händer för att en gädda skulle bita av dem...

Fiskandet fortsatte, Anton fick sin första gädda för dagen, dock var det raka motsatsen till ett odjur men hans nya fina Salmo förlorade oskulden, Nisse knep en gädda på 1 kg, och jag tog dagens sista gädda som vägde ca 200-300 gram på en Buster II i färgen Firebird.

Anton vart nästan lite surig på sig själv för att han inte hade köpt något jerkspö ännu men nästa gång jag ser den Gryckingen så kommer han garanterat äga ett efter att ha sett vilka fina gäddor vi drog idag på mindre än 30 min.

7 gäddor totalt bjöd turen på! Vi fortsatte i ca 80 minuter efter min lilla skitgädda utan att något annat än att det började regna hände...

En kort men intensiv fisketur avslutades och jag åkte hem med ett sliskigt leende på läpparna, de där gäddorna jag fick kämpade verkligen för liv och död, till skillnad från de flesta andra gäddorna man fått i sina dagar...

PEACE BROTHERS!!!

6. BabyBuster "Willie" - 1 Gädda
  7. Zalt Grön 19 Cm flytande -  1 Gädda

Tröga Thursdays...

Idag har jag inte gjort ett PISS som vanligt, vaknade halv 9 och degade sönder totalt framför datorn/xboxet, det var rätt chill ändå för jag ligger i världens skönaste ställning framför datorn/tvn, en sån där ställning som man aldrig behöver byta position i, sedan kring 13.30 när jag hade degat klart så åkte jag till Borlänge och handlade på mig 2 nya BusterJerks på Vestlis fiske, sen när jag skulle testa dessa vid Hinsnoret där sjön Liljan rinner ut i Runn, så började det spöregna & åska, F to the U to the CK.

Ovan har ni färgen "Nors", en snygg Buster Original som jag fick för 59:-, nedan ser ni även min nya Babybuster som heter Willie...

På eftermiddan kom Nisse förbi en sväng i syfte att dregla lite över mitt nyligen funna drag

Denna monstervobbler specialbeställer man tydligen från Wolfcreeks hemsida, där man får välja vikt och önskat djup, den är handgjord och kostar 399:- att köpa, fifan vad tur jag har som sprang på en sådan guppandes i vassen...

Sedan när Nisse dreglat klart och insett att jag inte skulle ge honom vobblern utan kamp så drog han hem, hehe närå Nisse jag bara skämtar nu...

Sen började det tokåska och så fort det slutade så tog jag bilen och drog mot Slussen, på vägen hände 2 sjuka saker.

1 - Jag kom till en 4vägskorsning, det var rött åt samtliga håll, de 2 bilarna framför mig sket i våra lagar och körde på iallifall, sen när jag körde fram till stoplinjen så började en gubbe på andra sidan, som red på en cykel, vinka åt mig och stressade mig så jag körde mot rött jag också, då började gubben ruska på huvudet och pekade på bilen bakom mig, jag kollade mig bakom axeln och där stod en Polisbil, FITTA, vrålade jag och ville bara springa ut och klå upp gubben, jag stannade till alldeles efter att ha insett mitt extrema fail och bara väntade på farbror blå, dock körde farbror blå också mot rött och sket helt och hållet i mig.... Puh ':)

2 - Jag körde förbi Max burgare på vägen och frågade på drive in vad deras billigaste läsk, cola & burgare kostade tillsammans, 32 kronor - svarade maxsnubben, jag körde ner handen i fickan och sedär, excakt 32 kronor var vad min ficka bjöd på, jävla tur där också... Inte lika sjuk händelse men men ^^.

Sedan drog jag till Slussen, hakade på Willie för att slunga ut honom till våldtäktsmännen som skulle ta hans oskuld, alltså gäddorna, 3 kast och en 1 kilos sitter på kroken.

Willie har redan visat sig värdig en plats i min draglåda, som egentligen är Nisses...

Aja, värt att nämna var att jag såg 5 gäddor simma upp för slussenströmmen, och sen en fin abborre som försökte, men han var inte galen nog.

Efter Willes första fångst så härjade jag vilt i hela slussen med diverse busterdrag i skrikiga färger, dock hände ingenting och jag fick ge mig efter 1,5 timme...

• 18 Gäddor

7. Zalt Grön 19 Cm flytande -  1 Gädda

Klåpare vid Slussen! >:(

Skitsnack:

Idag så vaknade jag 08.30 som vanligt, gick upp, insåg att vädret var riktigt klockrent, satte mig vid Xboxet, fastnade en timme mer än planerat.

Klockan slog plötsligt 12 och jag var tvungen att glida ut med mina små voffsingar, jag som är en fiskfixerad kille vart tvungen att åka till samma ställe vid sjön Varpan även idag, denna dag tog jag med mitt Beastmaster spö för att kolla om någon av gårdagens gäddor var sugna på lite plast & krok.

Jag gick till vassen, fick syn på en präktig 1 kgs gädda som låg alldels utanför vassen och softade, jag kastade mitt lilla popperliknande drag ett par meter ytterligare utanför vassen så att draget skulle hamna mitt framför näsan på gäddan på vägen in.

Min hund som är lite utav en klåpare, Selma, såg att draget gick vid ytan och vart superpepp på att hoppa i vattnet och springa i det grunda vattnet rakt ut mot draget, draget hade sin färdriktning rakt mot gäddan och Selma rakt mot draget, på vägen ut så sprang Selma nästan rakt in i en andra gädda som stekte inne i vassen, när den fick panik så vart det en kedjereaktion och även gädda nr 1 drabbades av panik, 2 feta plask av två fina gäddor som sedan pilade iväg mitt framför näsan på Selma, och tro mig, hon vart inte lika rädd som gäddorna, men hon vart jävligt chockad.

Gäddorna stekte för hårt för att orka äta idag, så jag drog och skatade istället.

Fiske:

Sen kring kl 19.00 påväg hem från skatandet så stannade jag självklart till vid slussen, inte för att pröva min nya 12 CM Buster Firebird, utan för att låta en gädda beröva dragets oskuld. Jag ställer mig ovanför själva bron, alltså Tisken igen, sular iväg draget, försöker hitta ett schysst sätt att knycka i spöt så att draget får en attraktiv gång, några kast senare när jag kännde mig bekväm fick jag genast hugg, dock fick jag bara beskåda det ca 50cm långa odjuret som inte fastnade på kroken...

Kastade ca 10 kast till, sen var gäddan på kroken igen, dock bara i ca 5 sekunder, han plaskade vilt vid ytan och fick säkert panik efteråt, så jag kännde att det var lönlöst att försöka lura honom igen, så jag gick ner till hamnsidan för att invänta gäddans hungerkänslor igen.

Där härjade jag i ca 10 minuter och insåg hur dött det var, så jag gick upp igen för att kolla om gäddan var peppad.

Kastade i ca 5 min utan att något hände, sedan kom ett väldigt fiskeintresserat par och började spana på mig när jag fiskade, de undrade lite nyfiket om det verkligen fanns fisk där jag stod, - Massor, svarade jag stöddigt och slungade iväg min Firebird extra långt för att se extra proffsig ut, vevade i ca 5 sekunder och BAMM, mothugg och en gädda satt på kroken!

Publiken vart alldeles till sig av den blodiga kampen, mannen i paret drog tillochmed upp sin vita iphone och filmade.

När jag hade fisken i händerna så frågade jag damen om hon kunde ta ett foto med mobilen min.

Så här ser det alltså ut vid Slussens hetaste ställe, gäddan som bjöd på en "blodig" kamp ser ni nedan... 1 kg.

Efter denna händelse gled jag bort till udden bortom hamnen igen, längst ut på udden står ett gäng klåpare och leker med en lite större död gädda. Det värsta var att de hade med sig en vuxen som höll i gäddan och snorungarna bara ljublade och ville ha varsina bilder på sig med gäddan i famnen.

Jag ställde mig och fiskade medans jag väntade på att de skulle pysa, de var riktigt sega och både jag och klåparna fick ännu en gädda, den jag fick vägde kanske 750 g. I väntan på att klåparna skulle dra så fick jag ännu en gädda i samma storlek, sen äntligen drog packet.

Jag gick längst ut på udden, i vattnet flyter 2 döda mindre gäddor, och på marken ligger en 4-5 kg stor gädda som de satungarna hade skurit upp magen på, gäddan som var fylld med rom hade blivit mördad av ett gäng äckliga snorungar+deras oansvarige far. Detta fick mig att skita i fisket och istället dra hem, Gud vad jag avskyr klåpare.

Klåpranker:

"Tattaren" - En sån här klåpare tar upp stora gäddor till att laga mat, desto större gädda desto bättre tror den, sen åker den hem med fångsten och lagar vidrig soppa på den, jag menar, ingen har väl det så dåligt ställt att man måste äta så äcklig fisk? En stor gädda smakar verkligen förjävligt. Här är matlagningen bara en bortförklaring till att få döda lite. Ta inte åt dig om du faktiskt gillar att äta gädda och tillagar gäddor i matstorleken, dvs kring 1 kg. Gäddor kring 1kg finns det dessutom gott om, men tar du hem en 5kg+ så är du en tattare och borde hitta på något annat & bättre sätt att införskaffa kostnadsfri mat på...

"Klåpare" - Som ordet säger, klåpare, den här idioten fiskar gädda för att det är kul, men inser inte att det blir roligare för gäddan om den får leva också, bara för att fiske är ett gammalt yrke som går ut på att döda fisk så känner sig klåparen tvungen att döda gäddan och ta hem den, väl där hemma så inser han att det bara är en massa jobb att tillaga fisken som ändå bara kommer smaka äckligt så han kastar bort den till katter och diverse djur och känner ändå att han gjort något gott för samhället när han dödade fisken.

"ÄrkeKlåparen" - Den här titeln förtjänar man bara om man är ett riktigt jävla svin, Ärkeklåparen fiskar enbart för nöjjes skull, den vet att gädda smakar piss och att det bara är en massa bök att hem dem. Men det som skiljer ärkeklåparen och sportfiskaren åt är följande: För ärkeklåparen handlar det om en trevlig stund med sina vänner, njuta i solen, få napp på kroken, hala in en gädda som knegar för livet, sen, när den har fått tag i fisken börjar den bästa delen på fisketuren, att döda den! Den slafsar sönder gäddan totalt för att t.ex kolla vad den har i magen, skrattar lite och lämnar fisken för att ruttna. Herregud.... Här går fisket ut på att fånga & döda fisk, det finns inget som helst syfte med dödandet utan man gör det bara för dödandets skull, längre tänker man inte.

Nu säger jag inte att jag aldrig dödat en gädda, men tyckte det var kul att yttra mig lite om klåpandet och bestämmer mig än en gång för att aldrig beröva en gäddas liv i onödan, vilket jag inte gjort på riktigt många år nu, med ett litet undantag... Och det skäms jag för =P.

• 17 Gäddor
  3. BusterJerk 12 Cm "Firebird" - 3 Gäddor
  6. Zalt Grön 19 Cm flytande -  1 Gädda

Ännu en härlig dag!

Måndagen efter helgen som ni har läst om så vart det tråkigt nog inge fiske, istället degade jag hemma i det finade vädret och hade inte lust med nånting, fifan, på kvällen vart det iaf lite skateboard vilket lyfte mitt humör en aning då det var 2a gången jag åkte sedan jag kom hem från Spanien.

Nu var det iaf Tisdag, jag vaknade tidigt och kännde mig ovanligt motiverad till att få klart grävprojektet, så jag gick ut och drog på mig hårdhandskarna och grävde som en traktor med nitro...

Efter det så tog jag en promenad vid varpan med mina små vovvar, de badade medans jag spanade gäddor, såg säkert 8 st i storleksklassen 0.2-2 kg som pilade iväg när man gick nära vassen, detta var något min vovve Selma reagerade på och hon hakade på mig och mitt gäddspan. Sedan såg jag något blått som guppade på vattenytan inne vid land, jag tog en närmare titt och jag insåg fort vilket fynd jag hade gjort...

Shiiiuuuu, ingen liten wobbler...

Som tur var var det inget massproducerat fladenfishingdrag från 1996 som jag hittade...

Fan vad glad jag vart!

Efter hundpromenaden käkade jag lite gröt och drog ut på en gummibåt tur med Flug-Freppan som även hade varit och flugfiskat denna Tisdagsmorgon, tråkigt not utan resultat.

Vi drog först förbi OKQ8 i hälsinggården och jag handlade på mig ett tändstift och en korv med bröd, Freppan köpte någon sjuk dubbelfranskhotdog version, 29 spänn med dricka, 2 korvar i ett jättebröd, jag vart faktiskt riktigt imponerad av erbjudandet.

Sedan drog vi ut vid kl 15.00 och tråkigt nog vart det inget på 3,5 timmars trolling, inte ens något värt att skriva om, oh jusste, Skiten havererade som vanligt, fast den här gången var han sjuk på riktigt, så vi fick ro i motvind i ca 20 minuter, inget våra otränade muskler uppskattade direkt.

Fast det var skitsamma jag och Freppan hade iallifall en riktigt soft stund i solen och snackade dataspel ^^.

Efter det så drog vi oss hemmåt och jag lämnade av Freppan vid hans crib, sedan åkte jag hem och alldeles innan jag skulle öppna porten för att köra in bilen, så fick jag gäddfeber igen, vad skulle jag ta mig till? Jag var ju nöjd med dagen men inte med fisket, precis som att vara belåten fast inte mätt.

Klockan var 20.00 och Slussen stod fortfarande som alternativ, självklart fick jag ryck och körde raka vägen dit med babybuster i högsta hugg, väl där så träffade jag Tjompe & Anton Ljunggren som också var riktigt sugna på gädda, de hade redan fått en när jag kom dit, jag började genast kasta lite ovanför självaste Slussen, alltså i Tisken, där så fick jag 2 gäddor på ca 30 kast, en 1 kilos och en femhundragrammare, det känndes riktigt härligt. Jag visade glatt de andra grabbarna 1kilosgäddan innan den fick simma tillbaka.

Jag gick över på hamnsidan vid Slussen för att kasta lite där Tjompe & Anton stod, ca 20 kast utan resultat, däremot fick Tjompe en lite större femhundragrammare, dvs en sjuhundragrammare med fina färger.

Vi kastade lite utan till resultat, då jag insåg att dessa grabbar också tillämpade C&R så tipsade jag om Udden som låg bortom hamnen där jag tidigare hade fått 3 feta gäddor på 40 min, vi drog dit för att checka läget...

Efter ca 10 minuter så fick jag & Anton en varsin 5hundragrammare nästan samtidigt!!!

Den här Tisdagen visade sig vara riktigt nice, men den innehöll ett riktigt stort och sorgligt men... Jag som hade haft sådan tur och hittat den fina wobblern vid Varpan svingade med kråkbo i rullen iväg min babybuster för sista gången, sen såg jag den aldrig mer, fifan vilken klump i magen jag fick.

Inte långt ifrån att börja gråta så knöt jag på en ny tafs, under tiden såg jag på när både Anton och Tjompe drog upp varsin gädda på kring 1 kg, så jag tappade verkligen inte fiskelusten.

Nu åkte den nyligen inhandlade wolfcreek Busterjerk på i färgen Sunshine, jag trodde inte riktigt på draget då det mest var smågäddor kring slussen, så jag kastade vilt i ca 15 minuter mest för att se vad som hände.

Då skedde det oväntade, en gädda högg tag i Sunshine och jag halade in den, en riktig liten tjockis var det, skulle säkert väga 1 kg egentligen men nu hade han ätit ca 1 kg löjor så han var en 2 kilos.

Oskulden var ett minne blott på min wolfpack Buster, känndes riktigt jävla bra och nu kunde jag åka hem med gott samvete efter att ha fångat 4 gäddor på lite mer än en timma!

Tyvärr vart det inga bilder från fisket vid slussen då jag inte hade någon bra kamera med mig, skulle gärnat ha fotat den feta gäddan jag fick, då menar jag inte fet som i stor utan fet som i fetto, han med 1 kg mört/löjja i magen.

Däremot så bjuder jag på en bild från i höstas...

"Jägaren", 6,5 kg som nappade på Westins Jätte i färgen skitmört, en oförglömlig dag...

• 14 gäddor
  • 20 Kg Fisk
  • 31,5 Timmars fiske
  • 0,52 Fiskar/Timme
  • 0,63 Kg Fisk/Timme
  • 16 Fiskar
Drag:
  1. BabyBuster Jerk "Skitmört" - 9 Gäddor, 1 Abbore (R.I.P)
  2. OriginalBuster Jerk "Skitmört" - 4 Gäddor
  3. Abu Reflex 7g - 1 Bäckröding
  4. WolfpackBuster Jerk "Sunshine" - 1 Gädda
  5. Zalt 19 Cm flytande - 1 Gädda

En riktigt njutbar helg del 2...

Vi trollade sent på kvällen i riktigt klart och fint vatten, jag hade blivit tvungen att skruva av ytterkåpan på Skiten pga fatalt haveri, så nu var hela maskineriet blottat, han var helt naken... Vi hade trollat i flera timmar helt utan något som helst tecken på att det faktiskt fanns liv under ytan, då jag helt plötsligt ser en enorm marulk simmandes nära båten bara någon meter under ytan, jag hade spöt i höger hand och vänsterhanden min hade jag på rodret, de andra i båten reagerade inte på det brutala monstret som simmade förbi, så jag var tvungen att hojta till och peka på det med min vänstra hand, "KOLLA MARULKEN HOPPAS DEN HUGGER" skrek jag medans jag pekade, helt plötsligt börjar något dra min vänstra armbåge mot motorn, jag släpper blicken från besten och kollar åt vänster, min jacka hade fastnat i Skiten och min vänsterarm höll på att sugas rakt in i maskineriet...

Jag insåg fort att jag var tvungen att stänga av motorn annars skulle min arm sluta som köttfärs, jag försökte trycka på stopknappen med min högerarm som jag också höll ett spö i, men skiten vägrade stanna, utan han accelererade istället kraftigt vilket gjorde att mitt spö vart ännu tyngre att hålla i då jag hade en jättevobbler på, det var inte långt kvar tills min arm skulle strimmlas i skitens våldsamt brummande motor... Nu höll jag högerhanden mot stopknappen samtidigt som jag försökte hålla i spöt, men det gick bara fortare och fortare. Det var helt kört trodde jag, jag kommer att få ha en spöhållare till arm i framtiden, jag bet ihop och förberedde mig på smärta då helt plötsligt Skiten exploderade mitt framför näsan på mig. Motorbitarna bara plaskade i vattnet runt om mig medans jag tänkte på hur tur jag hade som inte fick hela motorn i pannan, jag kom fort på hur problemfritt livet var nu när skiten hade exploderat och jag aldrig mer skulle behöva fiska med den skitmotorn, härligt, nu MÅSTE jag köpa en ny motor, ska bli så spännande att kolla blocket när jag kommer hem tänkte jag...

Sen vaknade jag, klockan var 10.00 och jag insåg att det jag skrev nyss aldrig hade hänt, jag var bakis som helvette och skyndade till toaletten för att pissa och hinka minst 5 liter vatten, helt omskakad av den detaljerade drömmen satt jag mig vid datorn då jag plötsligt hör smssignalen från mitt rum, jag springer och kollar och det är Nisse som skriver att Gäddkungens mamma hade bjudit ut dem på sjön Runn och att det inte finns plats med till mig, bakis och ångestfull som jag var svalde jag skämtet och började fundera på att åka tillbaka till Spanien, fan vad livet sög då!

Sen var det ju som tur var ett skämt och Nisse och Gäddkungen kom förbi för att åka till Grycken & fiska hela dagen, vädret var klockrent, måttlig sydlig vind precis som rekomenderat, detta kunde bara inte sluta med dåligt fiske.

Vi packade skottkärran och släpade ner den till vattnet, packade båten och äntligen bar det av.

Denna gång skulle vi inte spara kyrkviken till sist, då det faktiskt verkade finnas ganska bra med fet & hungrig gädda där. Vi åkte upp i viken och jerkade loss som fan precis som vanligt och efter ca 15 minuters fiske så får Nisse en hel buske på sin Salmo Slider, han hetsar in draget för att ta bort allt vidrigt sjögräs, vad han däremot inte visste var att en bjässe på kring 5 kg hade följt draget hela vägen, väl inne bid båten fick vi beskåda besten, vi vart alldels tokiga, ingen rekordgädda för någon av oss men det hade verkligen gjort gott för självförtroendet att kroka den på Jerk! Tyvärr var en Slider med peruk inte så lockande...

Vi härjar i ungefär 10 minuter till, då fick jag hugg på min Originalbusterjerk Skitmört, äntligen fick jag säga det, precis som i Gäddfeber, "smacken i backen" skrek jag precis som trumman gör i filmen när han gör mothugg, låter så jävla sjukt bara så jag var tvungen =D.

Sedär, en sprallig gädda på 3 kg!

Vi Fortsatte fiska efter att ha sett gäddan simma tillbaka, inte ett hugg på säkert över 25 minuters galet jerkande, dett enda vi fick se var gårdagens klåpare som hade fått napp på sitt hemmagjorda skeddrag från 1929, klåparna håvade in gäddan som såg ut att väga kring 3 kg, Nisse ropade grattis och undrade om den skulle få simma tillbaka, klåparna sade att den skulle göra det, sekunden senare står ena klåparn och stampar vilt i båtens botten, man kunde nästan höra excakt när hela huvudet var bortstampat, jävla idiotpatient, nu hade han både något att visa morsan och något att ge till katten, en lyckad fisketur för en klåpare...

Vi fortsatte med lite trolling och Skiten fungerade dåligt som vanligt, vart bara en massa meck och besvär för mig denna dag, så jag gav med mig och matade motorn med ännu ett ungt & fräscht tändstift som hade hela livet framför sig...

Däremote så stötte vi på den här lilla krabaten på vägen, jävligt random måste jag säga, mitt ute på sjön...

Han hade helt klart posat för en kamera tidigare, något han var jävligt bra på =))

Efter detta så trollade vi vidare ner mot sundet där Gäddkungen (http://skitenlevererar.blogg.se/2011/may/forsta-gaddjakten-mandag.html) införskaffade sin titel i höstas.
Där jerkade vi loss i säkert 25 minuter utan resultat, det enda som hände var att nisse fick ännu ett hugg på sin Salmo Slider, fisken fastnade men lostnade kort därefter, tråkigt!

Efter detta så jerkade vi utan resultat i olika vikar, jag åt min matlåda med pastasallad som Magnus & Nisse hade gjort åt mig, fyfan vad god den var, något att minnas!

Det började bli riktigt segt för vi fiskade i timmar utan att något ens hände, tillslut gav vi upp och trollade hemmåt vid klockan 19.10, då small det på en liten femhundragrammare på min Zalt, härligt!

Sedan gled vi in till stan och när jag hade lämnat alla så fick jag gäddfeber igen, jag var tvungen att dra ner till Slussen för att dra en gädda på babybuster, självklart fick jag 2 gäddor på ca 30 minuters fiske (1 kg & 500 g)! Slussen kan man alltid lita på, kom ihåg det!

• 10 gäddor
  2. Original Busterjerk Skitmört - 4 Gäddor
  3. Abu reflex 7g - 1 Bäckröding
  4. Zalt 19 cm Flytande - 1 Gädda

En riktigt njutbar helg....

Det var tidigt på lördag morgon och jag vaknade kl 06.00 av mig själv och kunde inte somna om, jag trodde anledningen var att jag var redigt pissnödig så jag skyndade till toaletten för att tömma mig lite, väl tillbaka i sängen så insåg jag att jag hade vaknat så tidigt och kunde inte somna om för att jag var så jävla sugen på fiske, samma känsla som man hade när man var liten och inte kunde somna den 23e December.

Så vad ska man göra? Nisse skulle komma förbi kl 09.00 men det var helt omöjligt att sova så jag rotade fram något gammalt dammigt Xbox spel och började spela, även fast jag var helt inne i spelet och lyssnade på bra musik så känndes det som en evighet innan kockan slog dags att göra sig i ordning.

Men tiden, till skillnad från Skiten, går alltid frammåt och äntligen kunde man höra Selma skälla när Nisse stormade in genom porten.

Tog med mitt pick & pack och så bar det av, först hem till Simon som precis hade köpt ett nytt jerkspö, ett likadant som Nisse har, dock hade han lyckats matcha linans färg med rullen lite bättre än Nisse.

Det bar av till Grycksbo, väl där så började vi försöka lassa upp Nisses båt som numera var ett hotell för råttor, upp på trailern som han hade lånat av grannen, efter ett tags knegande så bar det av mot Grycken som var helgens mål.

När båten var i sitt rätta element och båtmotorerna var påskruvade längst bak så började Simon & Nisse klåpa lite med sina rullar. Klockan var 11 och jag plockade fram Babybuster och började härja vilt, det vart ca 25 kast utan resultat, sedan fick jag höra att Simons titaniumtafs för 105 spänn satt på plats, en jävligt fin tafs det där, en styv rackare som går att böja hur man vill utan att den tappar ståndet, heh.

Sakta började vi puttra ut ur den lilla viken vi var i, fulla av förväntningar var vi på dagens fiske. Vi stannade till vid en vik ca 5 min bort från viken där vi la i båten, alla hakade på varsin busterjerk och började härja, Simon som var ny på det här med jerkbait lyckades dra sina första kast utan några som helst kråkbon, riktigt bra jobbat då Nisse tjatat om att man alltid får det när man är ny på spinnrulle, måste vara något Vickströmfenomen!

Efter ca 30 kast var så kunde vi konstatera att ingen var hemma i den där viken, så jag fick uppdraget att för första gången i år, dra igång Skiten, kalla kårar kröp sakta upp längs ryggmärgen då jag tänkte på att han har legat i vinterdvala och surat i flera månader. Jag letade fram en krok att använda som choke, la i choken, ryckte till och ingång flög Skiten, chockad som jag var beskådade jag skiten då han tuggade fram genom vattnet.

På bilden ser ni Skiten som softar i det klockrena vädret...

Dags för trolling, yeah! Drog på min sprillans nya Zalt och Nisse härmades, såklart =P, Simon hakade på en Hi-Lo vilket inte gick hem varken hos gäddan eller Nisse. Tråkigt nog förförde inte våra Zalt några gäddor heller, vi trollade runt hela sjön men inte en spötopp böjdes, inte ens kring de steniga grunden som i höstas alltid levererade lite gädda.

Sedan bestämde sig skiten för haveri så vi passade på att ta en matpause med en bulmesisk cigarr med lakritssmak till efterrätt. Mumma!

Med mat i magen och nytt tändstift i Skiten puttrade vi vidare upp mot det efterlängtade sundet som finns i Grycken för att stanna till och jerka lite!

Väl där så var klockan ca 14.00 och vi alla anlitade varsitt Jerkdrag, för mig vart det självaste Original BusterJerk i färgen skitmört, nu jävlar ska den sättas på prov.

Efter ca 20 kast så fick jag kontakt med livet under ytan och stämningen i båten ökade markant när denna här bjöd på ett hugg alldeles framför ögonen på oss...

Vackra färger hade denna gädda på 1.6 kilo, Busteroriginals oskuld...

Buster är så pass attraktiv att inte ens den här musslan kunde behärska sig...

Vi fortsatte att kasta lite i viken men inget hände så vi bestämde oss för att låta Skiten ta oss högst upp i sjön till den efterlängtade "kyrkoviken" där det sägs att gäddorna ätit sig stora på begravda gamlingar, inget ställe man vill ramla i vattnet på direkt...

Väl där så kastade vi vilt som vanligt, Nisse körde med sin fina Salmo slider som han genast fick ett riktigt fint hugg på, inget som fastna på kroken men den lämnade ett djupt huggmärke efter sig, vilket Nils uppskattade.

Kort därpå fick jag dagens andra gädda, som vägde ca 500 g, på skitmörten.

Vi fortsatte jerka av viken utan att se mer än ett gäng klåpare som var ute på jakt efter gammelgäddan med lill-jiggen i högsta hugg...

Nils tröstäter och Simon granskar det flummigaste draget han sett på länge...

Vi fortsatte att kasta lite till utan resultat så vi drog tillbaka dit Nisse tidigare hade ett våldsamt hugg på sin Salmo Slider.

Efter en stunds härjande så skedde det efterlängtade =))

Någon gädda med feta gaddar vart det inte, men både Nisse och hans drag förlorade oskulden på jerkbait samtidigt. gädda kring 1 kg halade han in...

Efter det så fortsatte vi neråt i sjön igen för att kasta lite till vid sundet där jag plockade min gädda på 1.6 kilo, i hopp om att där fanns fler och större gäddor som törstade efter vobbler. Vi trollade på vägen dit fast utan resultat, väl där så åkte Skitmörten på igen och vi började skanna av vattnet i hopp om lite bamsegädda, fast utan resultat.

Efter det så bestämde vi oss för att ge oss för idag, men först skulle vi prova en fin vik som ligger på vägen hem, det enda det bjöd på var en liten blyg gädda som inte riktigt vågade kyssa Simons fina Busterjerk, men Simon, som ännu inte hade fått någon fisk på jerk tyckte nog bara det var uppmuntrande att iallifall en gädda hade visat intresse för hans dancemoves under ytan.

Efter denna tur som slutade 19.20 så liftade vi in till stan för att dricka öl i "måttliga" mängder!
Dagen efter så fiskade vi med gäddkungen, men nu är klockan 00.45 så den berättelsen kommer nån dag senare!
Peaceout!!

Äntligen lite Esox to the Lucius! (Torsdag)

Idag vaknade jag liite senare än vanligt, dega loss vid datorn nån timme som vanligt dårå för att sedan gå ner och ta mig ett par rostmackor, efter det så vart det skogen vid lugnet någon timme med hundarna.

Därefter svängde jag förbi Jakita och köpte på mig 2 drag som jag tyckte kunde få göra lite mer nytta än att bara hänga där och dingla i butiken...

Busterjerk wolfpack "Sunshine" & Zalt 19 cm flytande,  jävlar vad söndertuggade de ska bli!

Eftersom det var rätt behagligt ute, disigt men ändå soligt, värmande sydliga vindar, så sket jag i grävandet för en gångs skull och begav mig till slussen, försökte hooka lite folk som skulle komma dit & fiska men fick bara lite besökare som snabbt tröttna ur :P

Jag fiskade från kl 14.00 - 16.00, det var totalt dött, så jag satt mig på bryggan och lyssnade på mp3 i solen och sket i allt för en liten sund.

Efter ca 30 minuters degande så fick jag spring i benen igen, kastade några kast till men det var fortfarande dött, så jag bestämde mig för att åka hem...

Då kom jag på att det fanns en udde 3 min bortom hamnen som sträcker sig iaf en 30-40 meter ut i vattnet, och eftersom jag ändå skulle hem och huttra i flera timmar framför datorn så bestämde jag mig för att iallafall prova några kast där.

Väl där så hakade jag babybuster och kastade några kast på uddens lugna sida, där det var lä, i medvind, efter cirkus 10 kast utan leverans så gick jag över på andra sidan uddan, kastade ett kast, medans jag vevade in så susade tanken om hur värdelöst fiske var förbi, jag hade ju nästan fiskat själv i 2.5 timmar utan fisk...

Jag slutade tänka på det och började fokusera på babybuster som nu var inom synhåll, jag fipplade lite med den för att få den att likna en riktigt skadad och efterbliven liten skitmört som bara ville få hjälp med att avsluta sitt lidande då plötsligt draget försvann och det enda jag såg var en gädda som knegar för livet.

Halade in den, tog gälgreppet och lyfte en avlång ca 2 kgs gädda ur vattnet, med riktigt fina mönster.

Kort därpå fick jag 3 gäddor till á la ca 2,5, 3,5 kg & 0,5 kg...

Zebbe kom förbi med sitt fiskespö för att få bli av med oskulden för iår, dock slutade det hugga och vart tvärdött så fort han började kasta, tråkigt nog...

Första gäddan var den enda som fick plats på bild i min pissiga mobilkamera, men ett bildbevis är ett bildbevis ;), ledsen att den vart lite lortig men jag var tvungen att få ur kroken på nått sätt...

Jag & zebbe åt lite godis och sen vid 18.30 drog vi hem

• Abu Reflex 7g - 1 Bäckröding
  • Babybuster Skitmört - 4 Gäddor, 1 Abbore

Sucky Wednesdays...

Idag så vaknade jag 08.00 som vanligt och sögs in i den dagliga rutinen...

Jag har som mål att sitta vid datorn 1 timme precis efter jag vaknat så att min hjärna kommer igång tillräckligt mycket för att orka gå ner och äta frukost, väl efter frukosten måste jag softa 1 timme till innan jag är tillräckligt vaken för att göra mina sysslor, jag gled ut, drog på mig trädgårdsvantarna och började gräva för kung och fosterland.

Sedan vart det 120 minuters promenad med vovvarna i skogen med musik och fiskefilosofi...

En minst sagt inspirerande vy över landskapet...

Efter detta så begav jag mig till slussen med jerkspö och ett stadigt utbud med vobblers.

Jag fiskade där i ca 2 timmar, dragen jag använde var min Original Busterjerk i färgen skitmört och babybuster i samma färg.

Det var kallt och nästintill vindstilla ute och absolut ingenting hände med dragen när jag hämtade in dem, provade att hämta sakta med hetsiga rörelser, snabbt med hets, segt med slöa rörelser, snabbt med sega rörelser, ja i stort sett allt. Jag tänkte skita i fisket så jag tog av draget från tafsen och la tillbaka det i draglådan, plötsligt så plaskar det till på ytan ca 30 meter bort, jag plockar genast fram draglådan, spänner på babybuster och springer bort. Tiden går och jag kastar vilt i säkert 25 minuter till, ända tills mitt tålamod tog slut, hatar när gäddor ska hålla på att vaka och luras...

Fan kan leken vara över snart eller? Pissfiske!

Fiskefri tisdag (nästan)

Idag gick jag upp lika tidigt som vanligt, käka frukost, lurka runt på nätet för att sedan börja gräva ma&pa's rabatt...

Senare gick jag ner på stan med Mr.Blomberg(Freppan) som är en jäkel på fluga, vi käkade pizza på gamla 39an som heter nått helt annat idag, käkade min favorit, Black 'n' White med en massa fettig beasås som bara smakar för jefla gott va!

Sedan träffade vi stekarZebbe på stan som stekte runt med flickvännen och hennes lillebror, de köpte en massa kläder, tydligen. Vi djäste omkring på stan en stund och spelade lite tvspel i tvspelsbutiken, sånt man gör en helt vanlig dag i Falun för att fördriva tiden.

Sedan gled vi hem till Zebbe och kollade på vhs band från hans barndom, en stor hyllning till hans lillebror Choffe som var den skönaste bäbisen med den skönaste frillan någonsin.

Jag gick hem efter ett par timmar och tog mitt kära beastmaster spö och min babybuster i färgen skitmört + Freppans Abu Reflex och begav mig till "hålan" för att kika om några fiskar var hemma där idag...

Dock var det helt dött, inga Rödingar, inga gäddor, inga borrar INGENTING.

Så jag tog och gick lite längre ner i ån denna gång och jerkade lite med min babybuster, lika jävla stendött...

...TILLS detta sker!!!

Borre på jerkdrag, cirkus 3-4 hg.

Fantiserade om hur god han skulle vara på mackan med lite citron, peppar och majonäs,  men mitt samvete tog kontrollen och han fick simma tillbaka för att växa på sig lite först ;).

Ironiskt nog har jag haft hugg från både borre och röding på jerk nu, ingen gädda ännu...

Men det kommer förhoppningsvis till helgen då jag & Nisse har en ondskefull plan...